Fokus!

Hej alla

Ju så jag har bestämt mig för något annat, istället för att driva en blogg med olika inriktningar som gör inlägg om helt olika saker, ena dagen om kassasystem för hotell och andra för hur man bakar en tårta har jag bestämt att den här bloggen kommer att fokusera om det jag är bra på, GÄST SERVICE inom branschen för restaurang, mat och hotell.

Så här ligger det till. Den här bloggen är ett slags experiment, eller jag kanske inte ska kalla det ett experiment, jag ska väl säga att jag vill utmana mig själv i att bli en bättre skribent men att förhålla mig inom ett ämne som jag kan behärska och som kan bli till nytta för någon annan. Jag känner att jag är en person som kan prata om allt, från hopfällbara stolar till Drakes ekvation. Det betyder också att jag fungerar på samma sätt i vardagen. Jag kan gå från att tänka ut ur jag ska bygga ett gigantisk företag inom hotellbranschen till att prata om hur viktigt det är att ha en bra champagne flaska vid bardisken för att kunder ska känna lyxen i miljön. Tänk er som bubblorna i ett champagneglas, så går mina tankar… de bara kommer och kommer och plötsligt är de borta.

Så den här bloggen, förutom att vara något av en personlig/företagsdriven-inriktad blogg, ska fungera även som en plattform för att jag ska bli bättre på att hålla mig inom vissa ramar och kunna på så sätt fokusera bättre och bli mer effektivt. Visst låter det här fint?

Så, det är inlägget tänkte jag ägna helt och hållet mot att prata om kundservice, så det blir toppklass hos er. Vare sig ni är ett bolag som jobbar med kundservice (det gör ju alla bolag i och för sig) eller om ni är själva anställda och tar emot kunder.

Det är kanske viktigt att ni tänker på att kunder är inte bara slutkunden inom ett företag. Det vill säga, om du sitter och jobbar med HR på ett företag som säljer strumpor, så är inte det nödvändigtvis så att du inte sitter med kundkontakter, du har också ”kunder”, fast interna sådana. Utgår vi från att du är en HR som arbetar inom rekrytering kan vi säga att du har dina kandidater som kunder och chefen som behöver rekryteringen, så även om inte du sitter och säljer strumpor bör du tänka på hur din kundservice är.

Så här kommer lite tips på hur du ger toppklass kundservice!

För många som har jobbat inom kundservice så är det bekant att effektiviteten mäts i kvantiteten och inte kvaliteten, det vill säga hur många mejl/frågor du svarar på kortaste tid. Personligen är detta synsätt något av det sämre enligt mig. Det är helt klart att du ska vara effektivt i ditt arbete och du ska besvara frågorna som inkommer så snabb du kan men det är viktigt att även tänka på att servicen inte ska bara vara SNABB, den ska vara GOD och det kan ta tid att leverera ett bra svar. Det finns till och med forskning som visar på att kunder föredrar kvalité än snabbhet.

Gör det lätt för den som vill ha din hjälp att nå dig. Vare sig det är en extern- eller internkund, så är det viktigt att tänka på var din information finns och hur lätt/svåråtkomlig den är. Att ha sina kontaktuppgifter synliga och enkla att hitta på sin hemsida eller sin företagsprofil på intranätet är viktigt. Ange en väl synlig e-postadress, det ger en känsla av förtroende och öppenhet och dina kunder kommer att känna sig bättre.

Besvara alla frågor du får redan vid första kontakten. Det är lättare sagt än gjort, det vet jag. Som jag nämnde innan, kvalitet är viktigare än snabbhet. Vill man ligga på topp men sin kundservice, så var noggrann med att besvara alla frågor som din kund har. Även om det kan ta längre tid än väntat. Sen är det så att man inte alltid har alla svar på frågorna som ställ, då kan du besvara de frågor du kan besvara och de frågor du behöver mer tid att svara på kan du ge besked till kunden när du tror att du har en lösning. Det ger kunden en lugnande känsla att veta att du jobbar på att ge ett svar på de obesvarade frågor.

Glöm inte att följa upp. Dina kunder kommer alltid att uppskatta ett kort mejl: ”Hej Martin. Jag ville bara kolla hur det går med x-ämne. Har mina svar till dina frågor varit till hjälp eller är det något mer jag kan göra för dig?”.

Jag hoppas på att det här hjälper er att bli bättre på att hantera kunder.

Tack för att ni läser min blogg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *