Själv och ledarskap.

Hej alla

Idag tänkte jag rikta in mig på ett ämne som jag har fått ögonen upp väldigt mycket och som jag tror kommer att hjälpa er där ute med framför allt er personal. För att ja, vi skulle kunna komma här med tips om hur du förbättrar din kundservice vad du ska tänka på, hur du ska göra för att ha nöjdare kunder och allt det där men i slutändan är det endast genom din personal som du uppnår detta och därför behöver din personal rätt förutsättningar så att de tar hand om dina kunder på det sättet som du drömmer om!

Det här ämnet som jag då vill prata om är om termen självledarskap. Det så kallade självledarskapet har alltså blivit något av ett buzzword eller modeord, det vill säga att det har blivit populär att prata om det här inte minst inom arbetslivet. Detta trendiga begrepp är något relativt nytt men ändå inte. Att man leder sig själv till resultat är alltså inget nytt, det har vi ju sett hos alla människor, vi har uppnått olika resultat i livet på det som vi alla har velat göra, ibland har man varit duktigare på några saker än andra, ibland känns det som man använder turbojäst när man bakar surdegsbröd och så gör man något med så mycket engagemang och energi andra gånger känns det mer som att man har fått i sig lite lustgas och då går det annorlunda. Vi alla har alltså lett oss olika genom livet men vad betyder det i praktiken och framför allt för din personal?

Vi kan utgå ifrån att det här med självledarskap har blivit mer och mer populär i ett försök att hitta effektivare arbetssätt som är mer lönsamma för organisationen som översätt i lägre kostnader och högre produktivitet.

Så vad är självledarskap? Det är helt enkelt konsten att hitta rätt i livet och på jobbet, för idag mer än nånsin pratar vi om att hitta den balansen som får livet att fungera. Men låt oss fokusera på självledarskapet inom arbetslivet.

Visst kan självledarskap tyckas hamna i någon egocentrisk fack om att du kommer i första hand men tänk dig scenario på ett flygplan, när du ska resa så säger dem alltid att ”in case of emergency” sätt på dig syrgasmasken FÖRST och sen hjälp ANDRA och det har sin enkla betydelse i att om INTE du hjälper dig först, styr dig först, leder dig först, så kan inte du hjälpa, styra och leda andra… så enkel är det. MEN det stannar ju inte där, för att självledarskap handlar även om OSS som helt med andra ord, hur du och jag tillsammans men utifrån egna förutsättningar kan samarbeta för att uppnå framgång, för om du gör det du ska, på ditt absolut allra bästa och jag med så skapar vi troligen fantastiska resultat.

Men vad är grunden till självledarskap? Vi ska prata om 3 grunder enligt led. Psykologen och företagsdrivaren Marika Ronty. Hon menar då att det finns tre stycken intelligenser som formar ledaren eller ledarskapet hos en individ, den själsliga intelligensen, den emotionella intelligensen och den rationella intelligensen. Den sistnämnda intelligensen är kanske den som man har varit mest uppfostrat att ha, då det är den rationella intelligensen som löser problem och svarar på VAD du vet (översätt det till IQ). Var hamnar då den själsliga och den emotionella intelligensen i en värld som blir allt mer komplex?

Vi kan summera då att i din organisation är det viktigt att inte bara se till din personals IQ, utan även till den själsliga och emotionella intelligensen. Den själsliga intelligensen kommer att påverka individens vilja att utvecklas och åstadkomma bättre resultat, utifrån individen själv. Här kommer individen leta efter svaren på frågor som vad hen vill bidra till eller på vilket sätt vill de göra skillnad? Detta kommer att påverka både i det personliga och arbetslivet, som DU behöver sammanlänka med företagets vision och syfte.

Sen har vi den emotionella intelligensen, som i förenklade termer siktar på att lära sig hur man hanterar, både sina egna känslor men även andras känslor och tankar, det så kallade intrapersonella och interpersonella självledarskapet med viktiga begrepp som självreglering, självförståelse, inre motivation och medmänsklighet för att kunna bygga och vidmakthålla sociala nätverk och relationer. Allt detta leder oss att genom den emotionella intelligensen kan vi lyfta varandra, bli bättre tillsamman och på så sätt ta fram de bästa sidor av oss själv.

Och som sist har vi den rationella intelligensen, som ska svara på frågor om VAD individen gör specifik för att skapa värde och för vem? Det törs säga att i självledarskapstermer är det kanske viktigt att prata om effekten detta har i både det privata och arbetslivet. Det handlar inte bara om uppgifter, budget och mål, utan det ska svara på frågor som vad är det för effekt individen uppnår, vem/vilka berörs? Behöver vi involvera andra folk för att lyckas fylla kunskapen?

Så, självledarskap, för att summera, behöver kopplas samma till organisationen. På så sätt kan du se individens inre drivkraft och på så sätt anpassa det mer och mer till din organisation men även anpassa din organisation till dina medarbetare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *